Nowy tunel kolejowy o zwiększonym natężeniu ruchu

Karpaty Wschodnie - Ukraina

Tunel Beskid w zachodniej Ukrainie jest ważnym połączeniem dla ruchu kolejowego między Ukrainą, Węgrami i Słowacją. Jednak ze względu na pojedynczy tor i raczej zniszczony stan, znacznie ogranicza on przepływ ruchu na pozostałej dwutorowej trasie, co czyni go prawdziwym wąskim gardłem. Obecnie trwa budowa nowego tunelu, dla którego zarówno klient jak i wykonawca zaufali betonowemu know-how i sprawdzonym produktom MC-Bauchemie.
Przechodzący przez Karpaty Wschodnie, beskidzki tunel kolejowy jest eksploatowany od 1886 roku. Ponieważ jest on wykorzystywany przez około 40 procent tranzytowego ruchu kolejowego Ukrainy, jest to szczególnie ważny atut. Aby móc z powodzeniem poradzić sobie ze znaczącym wzrostem natężenia ruchu oczekiwanym w przyszłości, od 2011 roku pod auspicjami państwowej administracji kolejowej "Ukrzaliznyca" budowana jest równoległa rura tunelu. Skała napowietrzna rozciąga się do wysokości 180 m, ma określoną długość 1 822 m (łącznie z portalami), wysokość 8,5 m i szerokość 10,5 m. Będzie zawierać dwa tory i pozwoli na osiągnięcie prędkości do 70 km/h, czyli prawie dwukrotnie większej niż obecnie możliwa w starym tunelu. Obydwie nawy zostaną połączone trzema cross-galeriami, tak aby stary tunel mógł być wykorzystywany jako droga ewakuacyjna i ratownicza.
Przy realizacji tego projektu Stowarzyszenie Budowlane "Interbudmontazh" opiera się na technicznej i procesowej wiedzy fachowej firmy MC-Bauchemie, która przekonała klienta swoimi produktami dostosowanymi do jego potrzeb, wysokim poziomem usług oraz szybko zorganizowaną produkcją i dostawą niezbędnych domieszek.

Wizja tunelu: Tunel Beskidów jest prowadzony przez góry metodą strumieniowo-ścierną, a do jego wybicia użyto torkretu MC.
Wizja tunelu: Tunel Beskidów jest prowadzony przez góry metodą strumieniowo-ścierną, a do jego wybicia użyto torkretu MC.
© MC-Bauchemie 2016


Szybkie i efektywne kosztowo zastosowanie 

Tunel jest wdmuchiwany przez górę, a powstała w ten sposób jama jest stabilizowana torkretem. Zgodnie z sugestią technologów betonu firmy MC, gotowa mieszanka stanowiąca podstawowy materiał w procesie natrysku mokrego została opracowana przy użyciu superplastyfikatora MC-PowerFlow 2695 oraz przyspieszacza wiązania Centrament Rapid 640.
MC-PowerFlow 2695 bazuje na najnowszej technologii polimerów MC i przy ekonomicznych poziomach dozowania umożliwia produkcję stabilnych, pozbawionych segregacji betonów o minimalnej przyczepności, co znacznie ułatwia i przyspiesza proces układania. Domieszka sprzyja również rozwojowi wysokiej wytrzymałości początkowej w betonie. Dodany przyspieszacz torkretowania Centrament Rapid 640 nadaje się szczególnie do zastosowań stabilizacyjnych w tunelach i pracach górniczych, punktując duże powierzchnie o wysokich wartościach wytrzymałości początkowej, niskim poziomie dozowania i minimalnym odbiciu. Ze względu na możliwość układania warstw o grubości od 15 do 20 cm na jednym przejściu, ułatwia również szybki postęp drążenia tunelu.
Oba produkty służą zatem obecnie do wspierania szybkich i ekonomicznych prac stabilizacyjnych w tunelu, gotowych do wykonania rzeczywistej wykładziny, dla której nie określono jeszcze domieszek. Zakończenie budowy tunelu odbyło się na koniec 2017 roku, do tego czasu pochłonie on około 82 000 m³ betonu. 

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123