Stabilizacja nasypu kolejowego

Scorrier - Wielka Brytania

Mała wioska Scorrier znajduje się w Kornwalii na południowo-zachodnim krańcu Anglii, około 5 km od północnego wybrzeża hrabstwa w Porthtowan. Po raz pierwszy wspomniana z nazwy w 1330 roku, wioska znajduje się w środku okręgu górniczego Gwennap, obszaru wydobycia cyny, eksploatowanego od wieków przez interesy rozciągające się na obszarze Kornwalii i zachodniego Devon.
Niebezpieczeństwo pod ziemią

To tutaj integralność nasypu kolejowego była zagrożona: Ziemia pod nasypem stała się niestabilna, ponieważ szyb kopalni cyny najwyraźniej nie był wystarczająco wypełniony, gdy był zamknięty. Biorąc pod uwagę zagrożenie dla bezpieczeństwa pociągu, jakie to potencjalnie stanowiło, operator linii kolejowej Network Rail rozpoczął natychmiastowe działania mające na celu przywrócenie stabilności gruntu głęboko pod torami.
Pierwszy wybór w zakresie konsolidacji gruntu

Głównym wykonawcą, któremu zlecono zaplanowanie prac, była firma Balfour Beatty plc z siedzibą w Londynie. Celem było wstrzyknięcie gruntu nad i wewnątrz starej kopalni do wartości sztywności powyżej 70 kN/m², w co zaangażowany był dział SSI Services z Walsall w South Staffordshire plc, sprawdzonych specjalistów w tego typu pracach. Wspólnie uzgodniono, że w celu uszczelnienia i konsolidacji pustek i szczelin w luźnym gruncie należy zastosować żywicę poliuretanową na bazie duromentu o niskiej lepkości.

Część prac iniekcyjnych na kolei w pobliżu Scorrier'a została wykonana w nocy.
Część prac iniekcyjnych na kolei w pobliżu Scorrier'a została wykonana w nocy.
© MC-Bauchemie 2018


Przygotowanie dźwiękowe

W Nottingham MC przeprowadziło wstępne szkolenie dla techników wykonawcy iniekcji, aby zapewnić, że praca będzie mogła być wykonana z powodzeniem od samego początku. Następnie uwaga została przeniesiona na plac budowy w Kornwalii. Po zakończeniu licznych testów sond stwierdzono, że wymagana głębokość wtrysku wynosi od 5 do maksymalnie 12 metrów. Podłoże mułu płuczkowego i piaszczystego było złej jakości i wymagało gęstej sieci punktów iniekcyjnych o centrach zaledwie 1,5 metra.
Sukces iniekcji

Lance iniekcyjne zostały odpowiednio zainstalowane. Następnie, zgodnie z wymaganiami aplikacji, do gruntu wtryskiwano specjalną żywicę dwuskładnikową wraz z dodatkami stabilizującymi pianę. Dzięki krótkiemu czasowi reakcji, żywica iniekcyjna szybko osiągnęła wysokie wartości wytrzymałości na ściskanie i zginanie. Żywica z łatwością spełniła również podstawowe wymagania stawiane podczas iniekcji w gruncie: Dzięki zastosowaniu 24 ton specjalnie opracowanej mieszanki iniekcyjnej w projekcie udało się uzyskać wymaganą przez Network Rail sztywność podłoża na poziomie > 70 kN/m² na całej powierzchni poddanej obróbce. Jako kolejne zabezpieczenie ustabilizowany grunt został następnie zasypany betonem, dzięki czemu kolej mogła ponownie powrócić do spokojnej pracy.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123