Budowanie rampy

W parkingach wielopoziomowych poszczególne poziomy są w większości połączone rampami. Zwłaszcza przy hamowaniu i przyspieszaniu samochodów duże obciążenia działają na podłogę. Dlatego też systemy powłok stosowane na rampach muszą być bardzo wytrzymałe i odporne.

1
Działania przygotowawcze

Przed nałożeniem powłoki posadzkowej sąsiednie elementy, takie jak drzwi, listwy przypodłogowe, szyny zabezpieczające przed uderzeniami, osłony narożników i profile połączeniowe powinny być oklejone folią z tworzywa sztucznego w celu zabezpieczenia ich przed zabrudzeniem żywicą. Elementy, które można zdemontować należy usunąć i przechowywać w innym miejscu na budowie. Wykonawca będzie musiał uzupelnić mniejsze niedoskonałości i nierówności posadzki szybkosprawną zaprawą, a następnie zeszlifować powierzchnię po jej stwardnieniu. Uszkodzone krawędzie dylatacji są reprofilowane. Dylatacje konstrukcyjne zabezpiecza sie przed zalaniem żywicą, a szczeliny pozorne wypełnia i następnie ponownie nacina po wykonaniu powłoki posadzkowej.

Materiały posadzkowe przygotowuje się (miesza) w osobnym specjalnie przygotowanym do tego miejscu, osłoniętym przed deszczem i słońcem oraz w razie pptrzeby zabezpieczonym przy pomocy np. folii. Wskazane jest zapewnienie w tym miejscu ciągłej dostępności do zgromadzonych materiałów po to, aby uniknąć zakłóceń w pracy. W tym miejscu  przechowujemy również narzędzia niezbędne do układania i materiały czyszczące. Po zmieszaniu żywica jest transportowana  na wózkach z miejsca składowania i mieszania do miejsca, które w którym ma być wbudowana.

2
Mixing

Powłoki z żywic syntetycznych zazwyczaj dostarczane są w postaci zestawów dwuskładnikowych. Przed układaniem składniki żywicy i utwardzacza są starannie mieszane ze sobą na niskich obrotach (ok. 300 - 400 obr./min.) za pomocą wydajnego urządzenia mieszającego. Przestrzeganie czasów mieszania zalecanych w instrukcji technicznej jest niezbędne dla zapewnienia jednorodności materiału. Po wymieszaniu żywica jest przelewana do drugiego, czystego pojemnika i ponownie ostrożnie mieszana ("przelewanie"). Gotową do użycia mieszankę żywiczną należy natychmiast przetransportować na miejsce przygotowane do układania posadzki i rozpocząć prace bez dalszej zwłoki.

3
Gruntowanie

Pierwszą warstwę systemu posadzkowego stanowi środek gruntujący. Zazwyczaj jest to żywica syntetyczna o niskiej lepkości, którą najpierw rozprowadza się za pomocą gumowych rakli, a następnie wyrównuje i wciera ruchem poprzecznym w przygotowane podłoże betonowe za pomocą dobrej jakości wałków o krótkiej lub średniej długości runa. W celu poprawy przyczepności kolejnych warstw, jeszcze płynną, świeżą warstwę gruntującą można lekko przesypać suszonym piaskiem kwarcowym. Jest to szczególnie ważne, gdy następna warstwa nie może być nałożona w wymaganym przedziale czasowym.

4
Zdrapanie i wyrównanie powłoki

Drugą warstwą powłoki posadzkowej jest w wielu przypadkach szpachlówka zamykająca pory oraz wyrównująca podłoże. Zapewnia ona uzyskanie wysokiej jakości, równej i szczelnej nawierzchni. Szpachlówka powstaje przez wymieszanie żywicy gruntującej z drobnym, wysuszonym piaskiem kwarcowym. Związaną szpachlówkę należy przeszlifować, likiwduje to drobne wady oraz poprawia przyczepność następnej warstwy. Do nakładania szpachlówki stosuje się pace stalowe lub gumowe. Podobnie jak w przypadku gruntowania, świeżą warstwę szpachlową można przesypać suszonym ogniowo piaskiem kwarcowym celem poprawy przyczepności lub pogrubienia warstwy.

 

Systemy powłok OS 10 i OS 11 zawsze posiadają membranę hydroizolacyjną. W związku z tym, w przypadku takich systemów należy zawsze nakładać szpachlówkę i delikatnie posypywać ją suchym piaskiem kwarcowym, tak aby membrana tworzyła warstwę o równomiernej grubości i niezawodnie oraz trwale wiązała się z podłożem.

5
Warstwa nośna

Jako konstrukcje pochyłe, rampy na parkingach wielopoziomowych i podziemnych różnią się od innych obszarów o dużym natężeniu ruchu. Warstwa ścieralna na rampach musi być szczególnie odporna na naprężenia ścinające powodowane przez przyspieszające i hamujące pojazdy.

 

Zasadniczo, warstwa ścieralna jest nakładana na rampę dokładnie tak samo jak na powierzchnię poziomą. Jednakże, w zależności od nachylenia rampy, może być wskazane dodanie środka tiksotropowego do materiałów powłokowych w celu uzyskania jednolitej grubości powłoki na całej powierzchni. W przeciwieństwie do piasku kwarcowego, twarde i wysoce sprężyste kruszywa, takie jak bazalt i korund, często lepiej nadają się na rampy jako antypoślizgowy materiał do suchej zabudowy. Warstwa ścieralna na rampach będzie musiała być ułożona ze szczególną starannością, aby zapewnić gładki i równomierny wygląd.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123